حرکت از آموزش به خلق فناوری در دانشگاه‌ها نیازمند فعالیت گروهی است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، روز دوشنبه در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه ریزی معاونان پژوهش و فناوری منطقه ۴ کشور در دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: استفاده مشترک از امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی بویژه در قالب شبکه شاعا از جمله راهکارهای افزایش توانمندهای لازم دانشگاه‌ها برای ارتباط با بخش صنعت است.

برومند در ادامه گفت: تربیت و آموزش دانشجویان دارای مهارت، نقش عمده‌ای در حل مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف دارد و تقاضامحور شدن رساله‌های تحصیلات تکمیلی در این راستا میسر است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یادآور شد: آموزش باید متحول شود و دانشجوی فارغ‌التحصیل باید آمادگی کارآفرینی را داشته باشد و این امر در گرو آموزش صحیح دانشجو در راستای انجام پروژه‌های تیمی با نگاه خلاقانه است که زمینه را برای ایجاد کسب و کار فراهم می‌کند.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه آموزش عالی در ایران به خصوص اوایل انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های اول انقلاب شکوهمند اسلامی، دغدغه کشور آموزش بود، که تعداد دانشجویان از حدود ۱۷۰ هزار دانشجو در حال حاضر به حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در سراسر کشور رسیده است؛ این موضوع پیشرفت قابل توجهی است اما باید در نظر داشت که هم اکنون رشد کمی آموزش عالی در حوزه‌هایی مثل آموزش به حد کافی رسیده است و دیگر نیازی به توسعه کمی آن به این شکل نیست.

برومند ادامه داد: در اواسط دهه ۷۰ دانشگاه‌های کشور وارد عرصه پژوهش شدند و با کمی تأخیر البته در سال‌های بعد به رشد چشمگیری در این زمینه رسیدند، اما نباید غافل شد که در سطح دنیا، دانشگاه‌ها به سمت فناوری و در مرحله دیگری به سمت کارآفرینی و تولید ثروت و منابع از داشته‌های علمی خود در حال حرکت هستند.

وی افزود: در شرایط کنونی جهان که رقابت‌های سختی بین دانشگاه‌ها جریان دارد، وظیفه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ما این است که علاوه بر آموزش و پژوهش، به خلق فناوری بپردازند تا از چرخه رقابت جهانی حذف نشوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین با اشاره به اهمیت اجلاس معاونان پژوهش و فناوری در مناطق تأکید کرد: اجلاس معاونین پژوهش و فناوری در مناطق ده‌گانه باید به طور منظم و با برنامه تشکیل شود و اعضای این جلسات باید با محتوا و فکر خلاق در نشست‌ها حضور پیدا کنند تا خروجی جلسات به عنوان ایده و سیاست‌ها کلی و کلان مناطق در اختیار مجموعه مدیریت وزارت علوم قرار گیرد.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی خود برای حضور فصلی در جلسات مناطق، گفت: منطقه ۴ از جمله مناطقی است که دارای پتانسیل‌های ویژه و خوبی در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فناوری و صنعتی است و لازم تا در جلسات این منطقه پیرامون این موضوعات بحث‌های جدی و محتوایی صورت گیرد.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *