«وحدت حوزه و دانشگاه» یک گفتمان راهبردی است/ تفکیک دو عرصه حوزه و دانشگاه، همان تفکر سکولاریسم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه اصطلاح وحدت حوزه و دانشگاه، ابتکار شخص امام راحل است، اظهار کرد: تمام اصطلاحاتی که امام خمینی (ره) ابتکار کردند، در حقیقت خطی ثابت در ایجاد یک گفتمان برای حفظ اصول انقلاب بود.

وی با تأکید بر اینکه بیان اصطلاحات از سوی امام راحل، یک توصیه نیست بلکه خطی گفتمانی و راهبردی در حفظ اصول انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: دلیل اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامی‌ شد، آغاز خط تخریب تمدن اسلامی با سکولارسازی علم، تعلیم و تربیت بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه دنیای غرب برای مسلط شدن بر همه منابع دنیا و سلطه تمدن غربی بر جوامع، نیاز به از بین بردن تمدن اسلامی داشتند، خاطرنشان کرد: اولین کاری که برای نابودی تمدن اسلامی در حدود ۲۰۰ سال قبل شروع کردند، سکولارسازی علوم آموزشی بود.

وی افزود: پس از شکل‌گیری رنسانس علمی در غرب و رشد علوم تجربی و پیشرفت آنان در این حوزه، علوم تجربی را در فلسفه، علوم انسانی، جهان‌بینی و جهان‌شناسی گره زدند و برای اینکه این گره در ایران نفوذ پیدا کند، مسئله را در فکر سیاسیون دوره قاجار وارد کردند.

علم‌الهدی اضافه کرد: غربی‌ها دلیل پیشرفت خود را کنار زدن دین و کلیسا را عامل پیشرفت و دستیابی به تکنولوژی معرفی کردند و به قاجاریان فهماندند برای پیشرفت، باید مسجد را کنار بزنید.

بنای سکولارسازی علم در کشور داشتند

وی به شکل‌گیری اولین نهاد علمی سکولار در کشور اشاره کرد و متذکر شد: اولین نهاد علمی سکولار در کشور، دارالفنون بود که متأسفانه برخی از مؤسسان آن، جزء گروهی بودند که برای عذرخواهی مرگ گریبایدوف به روسیه سفر کرده و تحت تأثیر جریان سکولارسازی قرار گرفتند؛ اولین کسانی که به‌ عنوان مسؤول این دارالفنون انتخاب شد، میرزا ملکم‌خان بود که مسیحی بود، مسلمان و بعد مرتد شد و دوم، آخوندزاده که از شخصیت‌های برجسته بی‌دین‌سازی بود.

وی تبیین کرد: این دو نفر را به‌ عنوان مسؤول قرار دادند تا دین به‌ هیچ‌ وجه به دارالفنون نفوذ پیدا نکند، این تخریب، تخریب تمدن اسلامی و عمدی صورت گرفت که مسئله فناوری و علم را از مبانی دینی جدا کنند.

امام‌ جمعه مشهد مقدس به تأسیس دانشگاه توسط رضاخان اشاره و مطرح کرد: رضاخان در تأسیس دانشگاه روی این مسئله توجه داشت و کار به جایی رسید که هرگونه مظهر دینی در دانشگاه از بین رفت؛ آقای حداد عادل تعریف می‌کرد «یک روز نمازم داشت قضا می‌شد، توی دانشگاه دنبال جایی بودم نماز بخوانم و کسی نبیند من نماز می‌خوانم!» مسئله سکولارسازی دانشگاه تا این نقطه پیش رفته بود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت از روزی که امام راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کردند، هیچ کاری انجام‌ نشده، خاطرنشان کرد: احساس درد و دغدغه‌ای که امروز اساتید جوان دانشگاه از دین دارند، نتیجه همین وحدت حوزه و دانشگاه است، یعنی از وضعی که برای نماز خواندن در دانشگاه دنبال فضای پنهان بودیم، به این شرایط رسیدیم.

فرهنگ دانشگاهی در حوزه و فرهنگ حوزوی در دانشگاه نفوذ پیدا کرده

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: امروز فرهنگ حوزوی به شکل خوبی در دانشگاه نفوذ کرده و در مقابل نیز فرهنگ دانشگاه در حوزه‌ها نفوذ پیدا کرده است، دانشگاه‌های ما امروز تبدیل به یک عبادت‌گاه شده است و حوزه‌ها نیز با نرم‌افزارها و تخصصی شدن رشته‌های تحصیلی، بخشی از این وحدت به شمار می‌روند.

وی افزود: رشد ما در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه از روزی که امام راحل این اصطلاح را مطرح فرمودند، رشد خوبی بوده، اما ایده‌آل نیست؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، رشد حوزه و دانشگاه باید آرمانی باشد، این حالت مطلوب و ارزشمندی است.

برپایی اعتکاف در دانشگاه‌ها، نتیجه شکل‌گیری وحدت حوزه و دانشگاه است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه توانستیم آمیختگی فرهنگی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم، افزود: اینکه بگویند در دانشگاه فساد و بی‌دینی است، این موضوع رو به صعود است یا افول؟ دانشگاه را با ۲۰ سال پیش مقایسه کنید، چه زمانی در محیط دانشگاه و در ایام ماه رجب اعتکاف برپا می‌کردید و این تعداد از دانشگاهیان معتکف می‌شدند؟ این‌ها آثار وحدت حوزه و دانشگاه و آمیختگی فرهنگی این دو جریان است که تا اندازه‌ای جلو رفتیم.

وی در پایان یادآور شد: ان‌شاءالله به‌ زودی این آمیختگی در حوزه علم و فکر نیز تقویت می‌شود، چراکه حوزه علمی و حوزه دینی از هم جدا نیست، دو حوزه آمیخته باهم است که اگر این دو حوزه را از هم جدا ببینیم، نتیجه‌اش همان تفکر سکولاریسم است.

انتهای پیام/ذ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *